
Hele teorien er meget betagende. Vi lever i en kompleks verden, Edge of Chaos, og effekten af vores handlinger er ganske forudsigelige, Butterfly effect. Det er min lærers teori, at virksomheder i denne kontekst bør optimere omkring intelligens i stedet for hvad han kalder "The Newtonian Mindset". Alt dette er fint, fryd og gammen og hans bog om hvordan organisationer i forskellige områder såsom kultur, lederteori og opmærksomhed rummer spændende ideer.
Da læreren efter nogle klasser begynder at åbne op for sine personlige teorier starter solens stråler dog at give mig problemer.
- Al teori er baseret på hans egen teori.
- Han accepterer ikke kritik eller generelt kritiske spørgsmål (en studerende spurgte et ganske fornuftigt spørgsmål der blev besvaret omtrendt som følger, ikke til den spørgende men klassen: "Se, det er derfor I skal komme til alle klasserne, han har tydeligvis ikke forstået teorien").
- Personlige holdninger bør holdes for sig selv, især når de lyder således 1) sygeplejersker må have et underligt sind siden de kan holde deres arbejde ud, 2) homoseksualitet er unaturligt og bør forbydes og 3) alle religiøse gør ikke andet end at parere ordre, hvilket gør dem uintelligente.
I en klasse der prædiker intelligens optimering og deriblandt kollektiv intelligens, kan ovenstående synes mærkværdigt. Og selvom jeg ikke tvivler hans egentlige intelligens, så fremstår læreren som det mest paradoksale jeg har mødt i Singapore. Hvordan kan en person der er så snæversynet og uimodtagelig for kommentarer undervise og elske higly complex adaptive systems?
Pudsigt. Jeg gik forbi/henover det var det igår eller dagen derfør, og ærgrede mig over, at jeg ikke havde mit kamera på mig. Yderligere mindede det mig om en Filur sang, jeg har lyttet ikke så lidt til, men som jeg (måske desværre, men det er egentligt ret fedt) kun kan finde et lulu rouge remix af: http://www.youtube.com/watch?v=ymfs9sQEYrM -
ReplyDeletefire øjne ser godt
ReplyDeletegrooveshark.com er hot
mandag gik jeg shop amok
i need photoshop